Bosch KGN36A10 wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Bosch KGN36A10 wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

nlgay 15-08-2007
Geschreven voor: Bosch KGN36A10 wit

Nou dan ook maar iets over mijn gebruikservaringen.

Ondanks dat het apparaat enorm groot is, zijn de diepvriesladen best wel klein. Dit komt waarschijnlijk door het no-frost systeem. Er zit bovendien een soort van inlegblad in één van de laden waar je dan weer de ijsklontbakjes in kunt doen. Ik heb dit wel eens handiger gezien (bijvoorbeeld in de deur). Als ik dat inlegblad gebruik, kan ik bijvoorbeeld niet meer mijn bak van de ijsmachine kwijt in de grootste (middelste) lade. In de andere lades past de ijsmachinebak helemaal niet.

De koelkast is over het algemeen stil. In de woonkamer (met open keuken) hoor ik het ding eigenlijk niet, maar ik heb wel een centrale afzuiging in de keuken, daar komt het geluid van de koelkast niet overheen. Behalve als ik de koelkast net open gehad heb. De koelkast maakt dan een eigenaardig geluid. Het geluid is niet storend of zo, maar ik ken het geluid niet van koelkasten. Ik heb echter nog nooit een no-frost kast gehad.

Ik heb voor deze kast gekozen omdat hij A+ gecertificeerd is voor verbruik en toch no-frost heeft. Normaliter gebruiken no-frost koelkasten meer stroom dan reguliere modellen. Bosch heeft dit verbruik aanzienlijk weten terug te brengen. (van 350 kwh naar 277 kwh per jaar).

Het koelgedeelte is ruim. Er zit een blikjeshouder bij die je beter meteen in de prullenbak kunt gooien. Er past maar liefst één blikje in, en vervolgens kun je twee 1,5 literflessen minder in de deur kwijt.
Na wat herindelen van schappen passen in het flessenrek ook de 1,5 literflessen frisdrank. Dit is wel prettig en bespaart een hoop ruimte.

Er zit natuurlijk een handige bak in voor het bewaren van vleeswaren en kaas e.d. over het algemeen gooi ik ook deze er meteen uit. Ik vind het niet handig en de constructie van de lade (die onder een schap hangt) vind ik niet echt heel degelijk overkomen.

De botervloot en de eierrekjes zijn ook niet echt nodig naar mijn idee. Ik ga echt niet mijn boter overzetten in het pastic bakje, er zitten immers al handige kuipjes om de boter heen als je het koopt in de supermarkt. Tenzij je natuurlijk een liefhebber bent van roomboter, dan zal het bakje ongetwijfeld heel handig zijn.
De eierrekjes ga ik ook niet gebruiken, ik laat de eieren altijd in het doosje zitten als ik ze in de koelkast zet.

Er zit aan twee kanten een lampje in de koelkast. Dit zorgt voor een zee van licht als je de kast open doet. Ik vind dit wel prettig hoewel ik nog nooit heb meegemaakt dat ik met maar één lampje in de koelkast licht tekort kwam.

Er zijn twee groenteladen. Deze zijn standaard en hier kan ik weinig over zeggen. Daaronder zit echter een chillervak. Dit vak kan temperaturen van rond de 0 graden bereiken. Het zou ideaal zijn voor het bewaren van vlees en vis. Laat ik nou net vegetariër zijn. Maar goed, ik bewaar er mijn vegetarische vleesvervangers in. Ik ben benieuwd of je schepijs ook een tijdje kunt bewaren in het vak. In de vriezer wordt het namelijk altijd te hard.

Op de deur zit een bedieningspaneel voor zowel de vriezer als de koelkast. Jawel, deze zijn afzonderlijk af te stellen. En wel op het aantal graden dat je wilt hebben. Dit zegt mij heel wat meer dan bijvoorbeeld stand 4 of 5 van de koelkast.
De gebruiksaanwijzing raadt aan om de koelkast op 4 graden in te stellen en ik moet zeggen dat alles dan heerlijk koel is.

Er zit een alarm op de koelkast, mocht je de deur per ongeluk open laten staan, dan word je gewaarschuwd. Het ding zal waarschijnlijk ook gaan piepen zodra er te hete dingen in de koelkast gezet worden en de temperatuur te hoog wordt. Gelukkig zit er dan ook een knop op om het alarm het zwijgen op te leggen.

Al met al vind ik het een prettige koelkast. Ik heb een hoop koelruimte, ook als ik eens een feestje heb. De standaard accesiores zoals een vak voor het broodbeleg en zo, zijn wat mij betreft overbodig. Ze zitten echter vaak bij een koelkast en mogelijk zijn er mensen die het wel handig vinden en dus ook gebruiken.

De hogere prijs die je betaalt voor deze koelkast om een lager energiegebruik te hebben, vind ik de moeite waard. Zeker als je bedenkt dat het ding nooit ontdooit hoeft te worden. Ik heb namelijk een broertje dood aan ontdooien. Met name omdat je nooit een bak onder zo'n vriezer kwijt kunt en altijd loopt te klungelen met handdoeken om het dooiwater af te voeren. Los gezien van het feit dat je moet zorgen dat je niets meer in je vriezer hebt.

Nu maar hopen dat het ding minstens 10 jaar meegaat. Ik ben benieuwd